23948sdkhjf

Hon är paketen på spåren

– Med ökande paketvolymer, och e-handel som omfattar allt mer högvärdigt gods, ökar också andelen brott mot posten. Det säger Jessica Nyström. I mars tillträdde hon på en helt nyöppnad tjänst på Postnord: chef för utredningar.

Tjänsten är helt nyinrättad och kom till eftersom Postnord ville möta samhällsutvecklingen, där bland annat hotbilden mot logistikbranschen har ökat.

Jessica Nyströms specialområden är säkerhet och reklamationer, där hon är hon satt att utreda incidenter. Det kan vara allt från externa stölder till interna oegentligheter och bedrägerier i uthämtningsskedet av paketen.

Mest stöldbegärligt är elektronik. Därefter är det märkeskläder.

– Apoteksvaror har vi ett särskilt flöde för och vi har inga särskilda problem med dem.

Starten på hennes arbete är ofta att ett paket blivit skadat, uppbrutet eller har försvunnit.

Då startar ett utredningsarbete, likt det som Jessica Nyströms sysslat med i sitt tidigare liv, som anställd hos polisen. Jessica Nyström och hennes kollegor letar efter mönster. Kanske är det vissa leveranser från vissa kund som alltid råkar ut? Eller transporter i en viss del av den aktuella staden? De för loggbok och kartlägger och ser om det finns någon systematik.

– Vi går vi igenom händelserna från alla håll. Kan vi till exempel knyta händelsen till en plats eller en tid? Då har vi utredningstekniska hjälpmedel för att undersöka om vi kan knyta en eller flera okända gärningsmän till händelsen, berättar Jessica Nyström.

Om det finns övervakningsfilm, till exempel från utlämningsstället, kan det hjälpa.

– Vi har ett nära samarbete med polisen i de fall vi behöver hjälp att gå vidare och kanske gripa någon.

Postbranschen är internationell så det blir också en hel del kontakter över landsgränserna. Blir det frågan om polisanmälan, står det klart ganska tidigt i processen.

Platsen för incidenterna kan inträffa var som helst; hos de 16 stora terminaler där Postnord sorterar brev och paket som sprids över hela landet, eller ute under själva utkörningen med distributionsfordon eller tåg, en process som också kan inbegripa omlastning i olika skeden.

I grunden är paketen spårbara eftersom de har streckkod som läses av på flera ställen i hanteringen så att man kan följa paketets väg från avsändare.

Jessica Nyström har lika nära samarbete med Tullverket som med Polisen..

– När de frågar oss försöker vi hjälpa till så mycket vi kan, till exempel med information kring den aktuella leveransen.

Här handlar det ofta om bedrägerier, när någon som inte är adressaten hämtar ut ett värdefullt paket.

– Bedrägerierna tar allt mer av utredningstiden, konstaterar Jessica Nyström.

Förbättringar kan vara på gång.

– Våra kunder ska kunna lita på att vi lämnar ut det de har skickat till rätt person, och då är det viktigt att mottagaren kan legitimera sig på ett säkert sätt, säger Jessica Nyström och fortsätter:

– Länge har olika fysiska identitetshandlingar varit enda alternativet. Nu finns det fler varianter, och nu nyligen sjösattes en lösning där mottagaren kan identifiera sig med BankID. Det är något som kunderna har frågat efter, och en av fördelarna är att mottagaren enkelt kan dela sin identifiering med någon annan om mottagaren inte har möjlighet att hämta försändelsen själv.

Nu i höst ska id-funktionen vässas ytterligare för att förenkla för användaren.

Jessica Nyströms fokus ligger på att utreda händelser som redan är ett faktum, men hennes 50-talet kollegor på avdelningen Säkerhet och reklamationer arbetar också förebyggande.

Det kan handla om praktiska frågor kring lås och generellt fysisk säkerhet i fordon och lokaler eller diskussioner med e-handlarna om hur deras försändelser ser ut.

– De vill gärna ha sin loga på paketen för ett skapa en varumärkesupplevelse för kunden. Men det kan också i vissa fall locka tjuvarna. Så här får man fundera på en avvägning.

Jessica Nyström återkommer flera gånger till hur ökad säkerheten är en avvägning. Vad är möjligt att göra utan att effektivitet blir lidande och kostnaden för höga.

Hon tar ett exempel:

– Vi skulle kunna höja säkerheten på transporterna än mer och höja den fysiska säkerheten till max. Men det är inte alltid förenligt med verksamheten. Man måste hitta rätt säkerhetsnivå, och vad den är finns inget färdigt facit på.

Jessica Nyström har en gedigen bakgrund för ”paket-deckar-jobbet”. Efter värnplikt vid flygflottiljen i Luleå, beteendevetenskap i Umeå, Polishögskolan och sedan arbete hos polisen bland annat på sektionen mot internationell grov organiserad brottslighet.

Hon saknar inte nerven från polisyrket. Men en stor skillnad är att hon i sitt nuvarande arbete mest har kontakt med människor som ringer i sin yrkesroll.

– Hos polisen blev jag oftast kontaktad av någon där något tråkigt hänt privat. De som ringer mig här, ringer mig fast i jobbet så känslorna är lite mer nedtonade.

Artikeln är en del av vårt tema om Säkerhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083