Det sålde bäst under Black Friday
Sparportalen Cuponation och Tradera har samlat information om årets största shoppingfest.
Den mest populära kategorin i år var "Mode och Accessoarer" som stod för 31 procent av de totala köpen. Därefter följde "Skönhet, Hälsa och Välmående" som uppgick till 20 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" kom upp till 10 procent av köpen.
Detta kan jämföras med 2016 då "Mode och Accessoarer" också var störst, men stod för hela 48 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" nådde andraplatsen på 13 procent. Förra året var intresset större för "Inredning och Design" som då uppgick till 11 procent av köpen vilket räckte till en tredjeplats.
Övrig statistik:
- Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor.
- 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00–00:00 medan 21 procent av köpen genomfördes mellan klockan 11:00–14:00.
- Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.
- 61 procent av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39 procent via mobila enheter.
- Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66 procent kvinnor och 34 procent män.
- Bland de som letade efter rabatter var 36 procent i åldersgruppen 25–34.
Läs mer här.