Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång
I september lanserade H&M en ny kollektion som skulle nå butikerna i samband med popstjärnans världsturné ”Pupose the Stadium Tour”. Kollektionen innehåller t-shirts och sweatshirts med ett stort ”S” tryckt på bröstet.
På kläderna står även ordet ”Stadium” i versaler.
Detta har fått den svenska sportkedjan att stämma H&M i Patent- och marknadsdomstolen. I stämningsansökan som Dagens Media har tagit del av anser Stadium att modejätten har gjort intrång på deras ensamrätt till sitt varumärke.
”H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”, skriver Stadium.
De kräver nu att domstolen förbjuder H&M att använda symbolen, vid ett vite om en miljon kronor för varje överträdelse. Trots att tvisten ännu inte är avgjord begär sportkedjan även att H&M beläggs med ett omedelbart förbud.
Kollektionen har nu tagits bort från H&M:s onlinebutik.