Singles Day slog rekord på nätet
Singles Day har funnits i Kina sedan 90-talet. Tanken var att singlar skulle unna sig något extra den 11/11 varje år och nu har fenomenet vuxit till världens största shoppinghögtid.
"Under singlarnas dag är shopping en sport, det är underhållning", sa Alibabas vice ordförande Joseph Thai under lördagen.
Enligt uppgifter till Reuters låg näthandelns försäljning på närmare 10 miljarder kronor efter bara två minuter och efter ett par timmar passerade näthandelsjätten 100 miljarder.
Även i Sverige har Singles Day vuxit som fenomen. Elgiganten satsade på en kampanj med instagramprofilen ”The Fat Jewish” för att skapa intresse kring shoppingdagen.
Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, beskriver det som en succé.
– Få i Sverige visste vad Singles Day var innan det här, så vi var väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med lanseringen och det lyckades med. Vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag förra året, vilket tyder på att kunderna verkligen tog till sig budskapet. Med den här starten råder det ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna, säger han i ett pressmeddelande.
Trafiken till nätbutiken ökade stadigt under veckan.
– Jag tolkar det som att kunderna förstått att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus och även en dag då du kan passa på att handla till hemmet, säger Niclas Eriksson.