Startar digital marknadsplats
– Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil, säger Jon Olsson i ett uttalande.
Skidåkaren och fästmön Janni Déler är medgrundare till sajten. Båda har många följare på Instagram och Youtube där de har märkt ett stort intresse för den här sortens marknadsplats.
– Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan, kommenterar Janni Déler.
Det var hårt tryck på sajten vid smyglanseringen i går.
”Vi lanserade klockan 16:20 under torsdagen och fick tusen medlemmar redan under den första kvarten. Men sajten gick ner redan klockan 16:35! Den var nere i 10-15 minuter, men nu är den uppe igen! Det är ett roligt problem, men vi kommer behöva byta server under natten för att kunna hantera större volymer”, sa grundaren och vd:n David Knape till Di Digital.
Redan innan lansering har Yaytrade tagit in investeringar på 4 miljoner kronor. Bakom investeringarna ligger Oscaria Capital och privata investerare.