Royal design öppnar nytt på Kungsgatan
Över 80 procent av försäljningen hos Royal design och systerbolaget Rum21 sker över webben. Ändå har just näthandlaren Royal design gjort sig känt för att satsa på fysiska butiker allt sedan man slog upp dörrarna till sin första i stockholmska Sturegallerian 2010.
Idag har Royal design 14 fysiska butiker (varav åtta franchise). I juni är det dags för ytterligare en. Magnus Pettersson beskriver den som ”Stockholms största omnibutik med inredning och design”.
Det blir 1 300 kvadratmeter i Sibas gamla lokaler i två plan, där Rum21 (som hittills enbart haft butik/showroom i Göteborg) får ett eget.
Snabbt ut till kund
Magnus Pettersson är mycket nöjd över läget: mitt på Kungsgatan, med Cerveras flaggskepp, Ikeas köks-pop-up, Nordiska Galleriet, Posh Living, Svensson i Lammhult och Fiskars i grannskapet.
4 000 artiklar kommer att finnas för kunden att ta med direkt från butiken.
Resten kan beställas från nätbutiken för hemleverans. Butiken kommer också att tjäna som ett mindre lager för varuleveranser i Stockholmsområdet, där kunderna utlovas leverans inom 60 minuter om de bor innanför tullarna.
Vändning på resultatet
Samtidigt som butiken öppnar tas en ny omnikanalplattform i bruk.
– Den gör att vi blir mer datadrivna, kan arbeta med automatisering, augmented reality och personalisera erbjudande till kunderna i högre utsträckning än idag, säger Magnus Pettersson som för ett halvår sedan kom in som ny vd i bolaget, med erfarenheten som omnikanalchef på svenska Media markt i bagaget.
Då hade Royal design slagit igen böckerna för det andra förluståret någonsin sedan starten 1999. Förklaringen var ett nytt affärssystem som fallerade och bland annat fick den fatala följden att kunderna inte fick sina beställda varor.
Nu lovar Magnus Pettersson svarta siffror för 2017 på en omsättning på cirka 600 miljoner kronor.
I höst har de två grundarna Andreas Ekberg och Hans Bengtsson sålt av merparten och verksamheten ägs nu till största delen av av investmentbolagen eEquity och Verdane capital
Nya och gamla marknader
I de nya kontorslokalerna på Strandvägen i Stockholm, är det fullt av nyrekryterade – som inköpare och webbhanterare. Bolaget har också personal i Kalmar, där huvudkontoret ligger, och i Göteborg.
– Före årets slut har vi växt med cirka 20 anställda för att klara av bygget av den nya omnikanalsplattformen, säger Magnus Pettersson som också flaggar för andra förändringar.
Idag är bolaget verksamt på tolv marknader.
– Vi kommer att avveckla några, och satsa på några nya. Vårt huvudfokus är fortsatt Norden, säger han.