Möbelbranschen vinnare i jul
Köpstarka och optimistiska hushåll och växande köpkraftsunderlag gör att julhandeln tros slå rekord igen. Enligt HUI:s julprognos väntas den totala försäljningstillväxten i december månad uppgå till 3,0 procent och en omsättning om 78,5 miljarder kronor.
Sällanköpsvaruhandeln står för 49,5 miljarder medan dagligvaruhandeln står för 32,5 miljarder. Hushållen väntas i december handla för 4 555 per person i sällanköpsvaruahandeln och 3 226 i dagligvaruhandeln.
Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 3,0 procent även i volym. Dagligvaruhandelns försäljning bedöms stiga med 2,5 procent medan sällanköpsvaruhandelns bedöms stiga med 3,5 procent i löpande priser.
− Vi har ett konjunkturläge som driver konsumtion och ger handeln en stark försäljningsökning, vilket gynnar årets julhandel, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research.
- Att omsättningen ökar innebär dock inte att det är goda tider för alla handlare. Under 2017 har en stor del av försäljningstillväxten i sällanköpsvaruhandeln gått till e-handeln och julhandeln kommer att se likadan ut, det vill säga att julhandelns tillväxt sker på nätet.
December som handelsmånad tappar försäljning i vilket har att göra med novemberfenomenet Black Friday. Men i gengäld gynnas årets julhandel i december av två extra helgdagar plus att julafton infaller på en söndag.
Möbelbranschen spås bli årets vinnare då möbelhandeln utvecklats starkt i år precis som järn- och bygghandeln. Prognosen landar på en tillväxt om 5,0 procent för de båda branscherna i december.
Även kläd- och sporthandeln väntas gå bra med ökningar om 2,0 procent. Elektronikhandeln väntas ha en tillväxt om 1,0 procent i december och delvis tappa decemberförsäljning till november.