Tips: Så förbereder du din nätbutik inför Black Friday
Den 24 november är det dags för Black Friday. Shoppinghögtiden som länge har varit den viktigaste försäljningsperioden på den amerikanska marknaden har även blivit allt viktigare för svenska e-handlare.
Enligt Postnord handlade svenskar varor för hela 3,6 miljarder kronor under förra årets Black Friday.
Sparportalen Cuponation har därför tagit fram fem tips:
1. Skapa en marknadsföringsplan
Ett tips är att skapa en kalender med specifika datum och tider - exempelvis när det kommer till att placera banners på din hemsida, starta kampanjer och inleda andra marknadsföringsåtgärder. Vidare kan du redan nu börja experimentera med Google AdWords, sökordsoptimering och sociala medie-kampanjer.
2. Analysera och använd data för prisstrategi
För en nätbutik är det relativt enkelt att hålla reda på besökare och försäljningssiffror. Använd denna data effektivt och analysera de cookies du har samlat in hittills. Denna information kommer hjälpa dig att sätta upp en bra prisstrategi för Black Friday, då du fortfarande vill tjäna pengar trots de stora rabatterna som inträffar under perioden.
3. Lager och leverans
Se till att du har tillräckligt i lager för perioden mellan Black Friday och januari i termer av kvantitet och produkttyper. Bestäm även i förväg vad du vill göra när en särskild vara eller produkt säljs ut och hur du vill kommunicera detta till dina kunder för att undvika frustration.
4. Sätt ihop ett Black Friday-team
En av de viktigaste aspekterna att ha i åtanke är att skapa ett särskilt “Black Friday-team”. Det finns en gräns för hur många ordrar man kan hantera och därmed behöver du se till att du har ett team av den rätta storleken redo.
5. Testa hemsidans prestanda
Under Black Friday kommer det att vara en hög sökvolym på nätet och det kan innebära en stor trafikökning till din hemsida. Genom att testa prestandan i systemen kan du få reda på var de svaga punkterna finns och därefter noggrant identifiera problemen på hemsidan.
Slutligen är det betydelsefullt att se över betalningsmetoderna och den mobila versionen av hemsidan, eftersom fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones.
Fler tips hittar du här.