Svag ökning för servicehandeln
– Convenience-branschen har mött tuffa jämförelsetal hela året och tredje kvartalet var inget undantag. Enbart Minilivs gick emot strömmen och uppvisade årets starkaste tillväxttal. Det kommande kvartalet var dock fjolårets svagaste, vilket öppnar upp för en stark avslutning om försäljningen faller väl ut, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som har utfört mätningen.
Minilivs har ökat sin totala försäljning med 4 procent. Fast food såg en tillväxt på 2,3 procent medan spel och tobak har uppvisat en svagare ökning på 0,5 procent. Delbranscherna trafikbutiker och café har haft det tuffast. Trafikbutikerna gick med minus 0,8 procent och café med minus 3,6 procent.
Totalt ökade convenience-branschen med 0,5 procent under kvartalet. Den svaga utvecklingen går hand i hand med handlarnas framtidstro som minskade från 46 till 40 mellan andra och tredje kvartalet.
Kedjeaktörerna var desto mer positiva. Där gick det att utmäta ett nettotal på 56 procent gentemot 24 procent.