23948sdkhjf

Stort intresse för svensk kampanj i Shanghai

Bakom initiativet står det svenska konsulatet.

E-handel sajten Tmall går offline i helgen och säljer produkter från Kaimen – The Swedish Brand Store” på varuhuset K11 i Shanghai. Intresset har varit stort hos svenska märken. På plats finns bland annat Daniel Wellington, Fjällräven, Urbanears, Brio, Stiga och Electrolux.

Det svenska konsulatet samarbetar med Johan & Johan som äger Kaimen. Företaget grundades för åtta år sedan i Shanghai med ambitionen att hjälpa västerländska varumärken att sälja produkter i Kina.

Verksamheten har nu vuxit till Hong Kong och Vietnam. Där såg de tidigt att det fanns potential att hjälpa västerländska företagare. Man upplevde att man tappade kontrollen över sitt varumärke och att det var svårt att få sin partner att förstå varumärkets värden och DNA, menar Johan Wikander.

En solskenshistoria är Klippans Yllefabrik som åtta veckor efter första kontakt sålde sin första pläd på Tmall i Kina. Klippan och BabyBjörn deltog också i en live-streaming organiserad av oss och Alibaba i september med 3,7 miljoner tittare online, kommenterar han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096