23948sdkhjf

Apoteksgruppen tror inte på e-handeln

Fokuserar på personlig service istället.

Igår släppte Apoteksgruppen sina siffror för det tredje kvartalet. Där gick det att utläsa positiva resultat – under perioden har omsättningen ökat med 2,8 procent till 2,8 miljarder kronor samtidigt som lönsamheten har förbättrats. Fler apotek och en förändrad produktmix ska framför allt vara förklaringen till detta.

I ett pressmeddelande framhöll vd:n Tony Johansson även att deras: ”strategi att konsekvent satsa på kundvärde, rådgivning och personlig service står sig bra som alternativ till den volymorienterade e-handeln.”

Apoteksgruppen tror inte på att bara bedriva e-handel. Kommunikationschefen Maria Mårfält kommenterade detta i en artikel på ehandel.se.

Vi har haft en e-handelslösning, där utskicken skedde från ett av våra apotek men det blev inte hållbart i längden. Ska man bedriva e-handel i vår bransch behövs större satsningar på logistiken och det fungerade inte riktigt för oss då.

Till Dagens Handel poängterar hon att det inte är tal om någon nedläggning. De har fortsatt en websida där kunderna kan beställa produkter som hämtas ut i butik. 

- Den servicen kommer vi fortsätta med, säger Maria Mårfält. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072