Trögare för Odd Molly
Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september uppgick till 134,5 miljoner kronor (137,6) vilket var en minskning med 2 procent. Försäljningen minskade i egna och externa kanaler. Tuffa jämförelsetal gjorde att försäljningen i de egna kanalerna bakade under perioden.
Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 53,0 procent (53,8). Rörelseresultatet landade på 6,6 miljoner kronor (18,8). Ett resultat som modebolaget skriver i rapporten som bland annat härrör till interna organisationsförändringar och byte av agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike. För Storbritannien arbetar modebolaget på en ny lösning. Engångskostnader kopplade till avslut och uppköp av agenter uppgår till 4,8 miljoner. Resultat efter skatt uppgick till 4,9 miljoner kronor (14,0).
I rapporten skriver modebolaget att satsningar för att anpassa modebolaget till en förändrad marknad kostar och bolaget fortsätter satsa på e-handel, varumärkesutveckling och lägger fokus på internationell expansion med en säljkår som är anpassad för det. Bolaget anställde nyligen en ny kreativ chef som ska överse varumärkesutvecklingen och sortimentsstrategin.
För helåret ökade nettoomsättningen med 2 procent och uppgick till 342,6 miljoner kronor (336,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,6 miljoner kronor (24,8). Resultat efter skatt uppgick till 2,9 miljoner kronor (16,9).