23948sdkhjf

"Kedjorna för stora i Norge"

Bristen på konkurrens leder till höga priser.

Enligt en ny rapport från Oslo Economics, på uppdrag av den norska regeringen så är de norska dagligvarukedjorna för starka vilket leder till höga priser både för konsumenter och producenter.

En starkt bidragande orsak till den uppkomna situationen är enligt rapporten att bristen på lokaler och kedjornas stordriftsfördelar leder till att färre mindre aktörer känner sig manade att etablera sig.

Rapporten visar att det finns flera åtgärder som den norska regeringen skulle kunna ta till för att lösa problemet. Framförallt lagstiftning om god handel seds kulle kunna hjälpa till menar Oslo Economics som menar att problemet med koncentration i allt färre stora kedjor inte är ett problem som endast gäller Norge. Något som Bondelaget, Norges största lantbruksorganisation håller med om.

– Få dagligvarukedjor med stor makt över maten är ett stort problem i flera europeiska länder. Mer än 20 EU-länder har i någon form lagstiftat om god handelssed. I Norge har redan utfört ett grundligt utredningsarbete för att införa liknande lagar och de tilltänkta åtgärderna är i princip bara att genomföra, det finns ingen anledning till att vi ska fasta med en bakläxa, säger Lars Petter Bartnes, ordförande för i Norges Bondelag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109