23948sdkhjf

Lättare ta betalt av köpstark turistgrupp

Handlare i Europa och USA kan nu låta kinesiska turister betala med Alipay som de är vana vid.


Betalplattformen Adyen utvidgar sitt partnerskap med kinesiska Alipay som är världens största plattform för mobila betalningar.

De innebär att handlare runt om i världen kan erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.

Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Lagom till Golden Week

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagar långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. Kinesiska konsumenter spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år.

Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone.

Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay läggs bara till som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

 Souheil Badran, President, Alipay North America säger i ett pressmeddelande att Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, och att det därför är viktigt att handlarna möter turisternas behov.

 – Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke.Vårt nya partnerskap med Alipay skapar möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062