23948sdkhjf

Logistikfastigheter avgörande för e-handel

Den globala fastighetsjätten Prologis har totalt fokus på logistikfastigheter. I Sverige ser man en högintressant marknad där en starkt växande och allt mer avancerad e-handel bara är en av drivkrafterna.

Bram Verhoeven, Nordenchef för Prologis berättar att e-handeln för fem år sedan stod för 5 procent av Prologis globala affär  medan den i dag utgör omkring 20 procent, och att man räknar med att värdet på e-handeln kommer att fördubblas mellan 2015 och 2020 från 212 miljarder euro till långt över 400.
De fysiska butikskedjornas strävan efter att skapa omnikanallösningar ställer också högre krav på moderna och flexibla lagerlösningar.
– Sverige är det mest internationella av de nordiska länderna och geografiskt ett naturligt nav,  anser han och framhåller att där finns en rad logistiska hotspots. Göteborg och Malmö är portar in till Sverige, Jönköping ligger strategiskt och Stockholm är snabbväxande.

Förväntar sig mycket
Han förklarar att han förväntar sig mycket av de kommande fem åren. Han talar om Stockholmsområdet som en region med stor potential - där finns en bra infrastruktur, och tillgång till välutbildad, flexibel arbetskraft.
– Sverige befinner sig också i en fas i sin e-handelsutveckling där konsumenterna blir allt mer krävande – färre vill vänta i 2-3 dagar på paket - efterfrågan ökar på leverans över natten, säger han
Internationella trender är inte entydiga, den tidigare rörelsen mot allt större lager i allt mer perifera ”billiga” lägen är bruten, eller i alla fall inte entydig.  Kring stora städer som Stockholm behövs också  mindre lager -e-handeln har förändrat behoven och byggandet. I USA leden Amazon trenden mot mindre lager i centrala lägen - de etablerar små lager på Manhattan för att vara så nära kunderna som möjligt.
Men det är även klokt att bygga större lager nära stora städer - lagerdriften kräver utbildad arbetskraft. Om lagret ligger på billig eller dyr mark är numera inte allena avgörande, utan snarare den totala ägandekostnaden.
–  Ett logistikföretags fasta kostnader består endast till cirka 30 procent av kostnad för anläggningar och till 70 procent av kostnad för medarbetare och annat, säger han.
I Sverige ökar behoven av lagerutrymme så kraftigt att Prologis hela tiden söker bra lägen, och bygger även om de inte har en beställare  till bygget.
– Finns en modern byggnad i rätt läge är det i det flesta fall enkelt att anpassa den efter kundens behov, säger han.

Brist hämmar tillväxt
Projektering och byggande tar flera år, och ett snabbväxande företag kan ofta bli överraskade av att deras lagerutrymmen inte räcker till och vill inte vänta på detaljplanering mm.
– Bristande lagerutrymme blir lätt en tillväxthämmare, framhåller han och tillägger att det i USA finns 7 gånger fler kvadratmeter lageryta per innevånare än vad Sverige har.
Den snabba utvecklingen innebär också att efterfrågan på korttidskontrakt ökat markant.
Den gamla modellen med kontrakt på 10-15 år är på väg ut. Nu handlar det enligt Bram Verhoeven om att erbjuda moderna lagerlokaler på rätt plats i rätt tid. Gärna i logistikparker där det går att expandera eller krympa på ganska kort varsel.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervjun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094