Seg e-handel bromsar H&M
På torsdagsmorgonen presenterade modekoncernen H&M niomånadersrapporten som sträcker sig över perioden 1 december 2016 till 30 augusti 2017.
Rapporten visar att koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent till 173 290 miljoner kronor(161 767) under räkenskapsårets första nio månader.. I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 936 miljoner kronor(16 630).
Under tredje kvartalet, 1 juni till 30 augusti, ökade koncernens omsättning inklusive moms med 5 procent till 59 383 miljoner kronor (56 802). I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.
Bruttoresultatet uppgick till 26 350 miljoner kronor (26 471), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,4 procent (54,0).
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 016 miljoner kronor (6 301).
Resultatet låg i linje med analytikernas förväntningarenligt en enkät från Reuters, men det är ju ett tapp på över en miljard jämfört med tredje kvartalet förra året.
I rapporten förklaras resultatutvecklingen med att man gick in i tredje kvartalet med för stora lager, på grund av oväntat svar försäljning under kvartal 2, och att man därför gjort stora prisnedsättningar för att ge plats för höstvarorna.
I rapporten talas också om en ”fortsatt snabb och lönsam tillväxt för koncernens onlinehandel som på vissa etablerade marknader redan står för 25 till 30 procent av den totala försäljningen”.
COS, & Other Stories, Monki, Weekday och H&M Home sägs också ha haft en mycket bra utveckling och mottagandet av det nya varumärket Arket i London samt online på 18 marknader betecknas som lyckat.
Utrullningen av online-marknaderna går i snabb takt, i år har sex marknader öppnat och på tur står Filippinerna och Cypern. Nästa år väntar bland annat Indien -en jättemarknad som H&M hoppas mycket på.
H&M-ledningen beräknar att koncernens onlineförsäljning får en årlig tillväxttakt om minst 25 procent framöver.
Ambitionerna är stora och vd Karl-Johan Persson talar i sin kommentar om om integration mellan online-butiken och den fysiska butiken samt bredare utbud och fler leveransmöjligheter i online-butiken.
H&M tror fortfarande på den fysiska butiken, särskilt på tillväxtmarknader. Under året växer beståndet med 385 butiker, men det innebär också att 90 butiker stängs.
H&M:s rapport har kommenterats flitigt på torsdagsmorgonen.
”E-handeln växer men inte tillräckligt fort” skriver Breakit. Helsingborgs Dagblad skriver att H&M:s e-handeln inte växer tillräckligt snabbt och mycket för att kompensera för färre kunder i butikerna på en del marknader.