Hamnkonflikt sänker handlare
Arbetsmarknadsnytt skriver på onsdagen om boråsföretaget Hobbex som har förlorat en månads försäljning på grund av hamnkonflikten.
– Det är ett slag i magen, säger affärsutvecklingschef Tobias Bjurhall till tidningen.
Hobbex, som säljer hobby- och elektronikvaror, beslutade för omkring ett år sedan att förändra sitt koncept och byta ut stora delar av sitt sortiment.
Tanken var att det skulle bli en nystart, men lanseringen har blivit försenad.
Varorna från Asien får antingen gå andra vägar eller så blir de fast i Göteborgs hamn på grund av hamnkonflikten. Företaget har tappat en månads försäljning, då leveranstiden som normalt ligger på 12 veckor har ökat till 18 veckor. Dessutom har frakterna blivit dyrare. En del varor får gå på tåg från Asien. Hobbex har haft svårt att fylla hyllorna i sina 15 butiker.
Problemen har pågått sedan i våras då hamnkonflikten bröt ut.
Strejken har en lite märklig bakgrund: Hamnarbetarförbundets avdelning 4 har tagit till konfliktåtgärder trots att det finns ett kollektivavtal i hamnen. Striden tycks inte gälla löner, utan mer andra principer.
Konflikten har lett till att regeringen har tillsatt en utredning som ska vara klar i maj 2018. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson sade i våras när utredningen tillsattes, att den är tänkt att leda till en lagstiftning som ska göra det möjligt för arbetsgivaren att köpa sig arbetsfred genom att teckna kollektivavtal.