Detta är e-handelskundens dröm
Postnords årliga nordiska e-handelsrapport som presenteras i dag har temat konsumentdriven logistik. Tesen är att e-handelsutvecklingen drivs av innovativa, flexibla och snabba logistiklösningar.
Postnord skriver att fyra av fem konsumenter i Norden uppger att de vill kunna välja hur och när en vara ska levereras.
Men den möjligheten erbjuds inte i så stor utsträckning. I Danmark och Finland får ungefär tre av fem välja. I Sverige och Norge drygt två av fem. Följden blir att nordiska e-handelskonsumenter tämligen ofta avstår från ett köp då de inte erbjuds ett passande leveransalternativ. En av fyra uppger att de avstått från köp någon gång under det senaste året.
Leveranser ska vara billiga och snabba och konsumenterna vill kunna välja utlämningsställe.
Fyra av fem anser att det är viktigt med fri frakt. Allra viktigast är det för kvinnor, sannolikt eftersom de handlar mer varor i modebranschen där fri frakt och retur är en hygienfaktor för att fånga kunden. Intressant är att en betydande andel av konsumenterna anser att det är viktigt med flexibilitet i leveransen. Både vad gäller möjlighet till extra tjänster som inbärning av tyngre varor eller att man har möjlighet att ändra val av leveranssätt under leveranstiden, exempelvis byte av leveransadress eller byte från hemleverans till utlämningsställe.
Postnord framhåller i rapporten att detta kräver att e-handlarna investerar i IT-system, orderhanteringssystem och lagersystem och att dessa system kommunicerar sinesmellan.
Fria och smidiga returer ses som en självklarhet numera.
Tidigare studier har också visat att de konsumenter som returnerar mycket också är e-handlarnas mest lönsamma kunder.
Enligt rapporten returnerar en av tio nordiska e-handelskonsumenter varje månad minst en vara de beställt. De flesta konsumenter som gjort en retur den senaste månaden har skickat tillbaka en eller två varor. Intressant är att man i Finland returnerar mest i Norden trots att man handlar mest från utlandet. Sannolikt är detta en följd av att man dels köper mycket modevaror, dels av att hanteringen av returer är smidig eftersom de kan göras i de paketautomater som är vanligt förekommande i Finland.
Webbutikernas returpolicy är en viktig del när en konsument väljer butik. Så många som en av fyra e-handelskonsumenter har någon gång under det senaste året avstått från ett köp för att man inte gillat returvillkoren.
Bland de nordiska länderna finns några betydande skillnader gällande hur de e-handlande konsumenterna i dag får hem sina varor.
Att själv hämta på utlämningsställen är vanligast på samtliga marknader men särskilt i Sverige och Norge. I Danmark och Finland är spridningen mellan olika leveransalternativ jämnare.
I motsats till övriga nordiska länder har hemleverans länge varit standard i Danmark.
Hemleverans är dessutom ofta obetydligt dyrare än leverans till utlämningsställe.
I Danmark är det också vanligt med hemleverans utan kvittens där varan lämnas utanför mottagarens dörr. Detta alternativ har ökat starkt under det senaste året.
Finland och Danmark har även en högre andel leveranser till paketautomat än övriga länder. Hög tillgänglighet och drivande marknadsföring är två av förklaringarna bakom detta.
När man så frågar e-handelskunder i de nordiska länderna hur de skulle vilja få dina leveranser i framtiden tecknas en helt annan bild än de lösningar som står till buds i dag.
Köa på utlämningsställen är kanske inte det roligaste. I stället önskar många att få dina leveranser till en låst och säker varubox i anslutning till hemmet.
Detta skulle, särskilt i flerfamiljshus, kräva ganska omfattande ombyggnation.
Lösningar där leverantören kommer in i den privata sfären, exempelvis genom en engångskod till bostaden eller bilen lockar dock inte så många.
Men Postnord drar slutsatsen att det gäller för e-handlaren att erbjuda så många leveransalternativ som möjligt. Alla olika leveransalternativ på listan, från utlämningsställe och att hämta i butik till leverans med drönare och via paketautomater tilltalar stora mängder kunder. Varje kund har ju också olika preferenser beroende på situation.
Brist på leveransalternativ ger färre affärer nu och framgent.