23948sdkhjf

Mer om köpcentrumutveckling

Dagens Handel Ylva Åkesson träffade HUI:s analytiker Tobias Rönnberg, för ett samtal om den nya köpcentrumrapporten som presenterades på måndagen.

– Tillväxten i svenska köpcentrum och handelsområden drivs av nybyggnation och nyetableringar, konstaterar Tobias Rönnberg.

Den färska  rapporten innehåller siffror från senaste helåret, 2016. Den visar att handelsområden (enkelt uttryckt big-box-handel) och köpcentrum (enkelt uttryckt inglasade gallerior) ökade sin försäljning med 11 miljarder kronor förra året. Det motsvarar nästan hälften av detaljhandelns totala tillväxt.
Kungens kurva söder om Stockholm är fortfarande ohotat störst. Gekås i Ullared och Barkarby är tvåa respektive trea.
– Nybyggen står för hälften av tillväxten, sade Tobias Rönnberg och exemplifierade med Mall of Scandinavia och Umeås Avion shopping och roade sig med ett räkneexempel:
– Om vi tar bort de platser som är nybyggen, hamnar köpcentrum och handelsplatser under detaljhandelns snittillväxt.
Så vad händer då om aktörerna slutar bygga? Någon överhängande risk för detta verkar det inte vara. Fastighetsägarnas och byggherrarnas planerade kvadratmeter som HUI samlat in tyder på fortsatt stort intresse. Fast all planerad ny yta blir inte av.
– Kanske ser vi nu ett litet trendbrott i faktisk färdigställd yta, där det möjligen peakade 2015, säger Tobias Rönnberg.
Planerat de kommande åren är bland annat utbyggnad av Överby köpcentrum i Trollhättan, C4 Shopping i Kristianstad (köpcentrum och handelsområde i kombination) och Kongahälla shopping i Kungälv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062