Leksaksförsäljning på nätet ökar
Nu står de renodlade e-handelsaktörerna för nästan 18 procent av marknaden för klassiska leksaker.
Samtidigt fortsätter leksaksfackhandeln att tappa marknadsandelar.
– Leker man lite med tanken vad som händer om den här trenden fortsätter i samma takt, kommer nätbutikerna att ha gått om den klassiska leksaksfackhandeln om fyra till fem år, säger Maria Molin, analytiker på GfK.
”Gör något nu”
Bilden är inte helt entydig. I kategorin leksaksfackhandeln ingår förutom enstaka fristående butiker också kedjor som BR Leksaker och Toys R Us, som både har butiker och e-handel. Här visar statistiken att e-handel också hos dessa aktörer ökar stadigt.
Men den ökningen kan inte väga upp fackhandelstappet som helhet.
– Näthandeln är nyckeln för leksaksfackhandeln. Fackhandeln behöver bli ännu bättre på sin omnikanal för att kunna konkurrera, säger Maria Molin och fortsätter:
– Mitt budskap till fackhandeln: gör något nu, annars är det försent. Näthandeln behöver utvecklas alternativt behöver handlaren tänka utanför boxen, i helt nya koncept.
Byggklotsar och elektronik
Under många år har det debatteras kring huruvida dataspel och elektroniska spel tagit försäljning från den klassiska leksaksbutikerna.
Faktum är att de två senaste åren har leksaksförsäljningen haft en positiv utveckling mätt i kronor. Förra året omsatte leksaksbranschen 4,3 miljarder konsumentkronor. 2015 var motsvarande summa 4,2 miljarder.
Pendeln slog tillbaka
Den långsiktiga trenden är att leksaksförsäljningen av klassiska leksaker haft en positiv kurva under hela perioden 2004-2011.
– 2012 och 2013 kom så en dipp. Vi tror vi att leksakernas plats togs av elektroniska spel, surfplattor och hybridspel*.
2014-2016 hämtade de klassiska leksakerna hem tappet.
– Här gör vi analysen att familjerna längtade tillbaka till klassiska leksaker och kanske gjorde mer medvetna, kvalitetsval och köpte leksaker som både kunde ärvas och säljas vidare.
Pussel och spel populärt
Nu är frågan om den positiva kurvan för klassiska leksaker håller i sig. Halvårsindikationerna visar att klassiska leksaker backar i försäljning. Undantaget är spel och pussel som ökar markant.
– Kanske köpte föräldrar och mor- och farföräldrar nu i vår en fidget spinner, en leksaksfluga som sålt som smör i solsken och som, sannolikt, konkurrerat ut andra dyrare leksaker.
*hybridspel = spel där virtuell och fysisk värld kopplas ihop
KLASSISKA LEKSAKER,
försäljningskanalernas utveckling i värdeandelar
Jan-juni 2017 (jan-juni 2016)
Leksaksfackhandeln (kedjor och fristående leksaksbutiker): 46, 5 (47,8)
- därav leksaksfackhandelns internetandel. 5,7 (2,3)
Dagligvaruhandeln/varuhus: 13,5 (14,2)
Internet/postorder, renodlade distanshandelsaktörer: 17,6 (15,9)
Övrig handel, som presentbutiker, sporthandeln och bensinmackar: 22,4 (22,1)