Svenskt kaffe till Kanada
- Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3 000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden, samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.
Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till kafémarknaden, bland annat till drivmedelskedjan Cirkle K.
- Vi jobbar redan med Cirkle K i Sverige och en rad andra europeiska länder, och är naturligtvis glada över att de vill ha med oss när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad, säger Lars Appelqvist.
Växer utomlands
Löfbergs utlandssatsning tog fart 1993 när företaget började exportera kaffe till Baltikum. Sedan dess har det familjeägda kafferosteriet fortsatt växa utomlands genom etableringar och förvärv.
- Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättningen är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020, säger Lars Appelqvist.
Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England – och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.
Karlstad är basen
Löfbergs omsätter 1,8 miljarder kronor och har sitt huvudkontor i Karlstad, där även det mesta av Löfbergs kaffe produceras. Nyligen investerade Löfbergs drygt 100 miljoner kronor i ett nytt höglager i Karlstad, en satsning som är tänkt att underlätta fortsatt expansion i Sverige och utomlands.