Start-ups får hjälp ut i världen
En undersökning gjord av betaltjänstföretaget Stripe Business Sweden och Sup46 visar att måga svenska start-ups är beroende av tredjepartsverktyg för att kunna fungera.
Dagenshandel.se har träffat Stripes Nordenchef Felix Huber som gästade eventet Sthlm Tech Fest på måndagen.
Han förklarar att årets undersökning endast har gjorts i Sverige på 106 svenska företag.
– De svenska företagen är mycket intressanta eftersom de utvecklar avancerade tjänster och produkter, samtidigt som de verkar på en marknad som egentligen är alldeles för liten för dem, så de är tvungna att redan mycket tidigt söka sig utanför landets gränser, säger han.
Av de undersökta företagen är det hela 68 procent som anger att de inte skulle kunna fungera som de gör utan tredjepartsverktyg.
De främsta nyttorna med att använda tredjepartsverktyg är att det är lättare att distansarbeta, att nå exportmarknader och att nå snabbare tillväxt. Dessutom till lägre kostnader.
150 olika verktyg nämndes av respondenterna.
Av dem var de viktigaste bokföringsverktygen Fortnox och Visma; analysverktygen: Google Analytics och Mixpanel; kodregistren Bitbucket och Github; CRM-verktygen: hubspot, Pipedrive och Salesforce; kundtjänstverktygen: Intercom,och Zendesk; hostingverktygen: AWS och Google Cloud; betalningsverktygen: Stripe och PayPal; Slack och Trello användes för internt samarbete; och för e-signering användes Docusign och Scrive.
92 procent av deltagarna svarar att nya teknologier och verktyg de senaste fem åren underlättat att få igång en startup och 85 procent håller med om att nya verktyg gör det lättare att låta ett nytt företag växa.
Han ger ett exempel – för några år sedan var det otänkbart för ett litet företag att vända sig till den kinesiska marknaden. I dag är det möjligt att ta betalt via de betallösningar som kinesiska konsumenter är mest bekväma med, som Alipay och Wecatpay tack vare betalverktyg som Stripe.
Källa: Stripe