Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel
Butiken har i snart två år använt sig av Cub Business Systems click and collect-system för kunder som köper mat online. Systemet har på många sätt bidragit till att de kunde effektivisera sitt arbete och erbjuda kunderna den bästa servicen online. – Vi har blivit mer effektiva. Vi hinner därför med att plocka fler ordrar och kan därmed ta emot fler kunder eftersom det finns utrymme till det, säger Lisa Rister, försäljningschef online i ett pressmeddelande. Ica Maxi Lindhagen var tidiga med e-handel. Redan 2011 erbjöd de en onlinehandelslösning för företagskunder och har sedan dess utökat verksamheten även för privatpersoner. Förra året började de använda Cubs plocksystem för e-handel och kan numera hjälpa ännu fler kunder. – För att man ska få lönsamhet i en affär online krävs det hög plockeffektivitet. I de utredningarna ICA gjorde valde de Cub just för att de erbjöd en hög plockeffektvitet. Hittills har de överträffat våra förväntningar, säger Mats Larsson, handlare. Förbättrade plocklösningar Onlinepersonalen har som mål att plocka minst tre artiklar per minut och har ett snittantal på 295 plockade artiklar i timmen. Tack vare en utförlig plockstatistik kan de möta de krav som den höga orderfrekvensen kräver. De valde bland annat att börja plocka varor i tre olika zoner; kyl, torrvara (kolonial) och frys. Varje anställd kan då plocka ordrar till flera olika kunder samtidigt inom samma zon. Som ansvarig för onlinesegmentet har Lisa även möjlighet att stötta sina medarbetare genom att följa deras personliga plockstatistik. – Om jag ser att någon av mina kollegor har hamnat efter och inte plockar lika snabbt, kan jag fråga om det är något som känns svårt. Det här skulle kunna bero på att det finns en osäkerhet vid val av ersättningsvara, då kan vi hjälpas åt för att bli så bra som möjligt, Lisa Rister. |