”Konsumenter vill göra rätt”
På ett seminarium om cirkulär ekonomi, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, konstaterade hon att undersökningar visar att de flesta kunder vill göra rätt och handla hållbart och miljövänligt.
– Men alla orkar inte ända fram eftersom det är så många andra val som kunderna måste göra. Då kan handeln göra det vi är bäst på; hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut genom att exempelvis placera varor i hyllorna på ett visst sätt.
Erik Elivingsson Hedén, vd i konsultföretaget SB Insight, ansåg att företagen inom handeln måste driva på utvecklingen och ligga steget före.
– Antingen gör man det i dag eller också finns man inte kvar som varumärke om tio år, sade han.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, ser frågorna om matsvinn och plast som de största utmaningarna för att kunna uppnå en cirkulär ekonomi där varor återanvänds och slutprodukterna är biologiskt nedbrytbara.
– Plast är den förpackning vi återvinner minst av, och återvinningskvaliteten är också sämst, sade hon.