Öppnar dörr till Kina
Kaimen presenteras som ny möjlighet för svenska varumärken att sälja online i Kina och för kinesiska konsumenter att köpa svenska premiumprodukter.
Sveriges statsminister Stefan Löfven och Alibaba’s grundare Jack Ma kommer att närvara vid invigningen av Kaimen i Hangzhou, Kina.
Butiken heter Kaimen – vilket betyder “öppen dörr” på mandarin.
Den kommer att sälja svenska premiumprodukter till Tmalls konsumenter.
Under juli kommer 10 svenska varumärken att erbjuda sina produkter i webbshoppen, men planen är att mer än 40 svenska varumärken kommer att finnas där under hösten 2017.
Bakom konceptet står Johan Aledal och Johan Wikander, grundare av JOHAN & JOHAN.
De framhåller att konceptet är unikt – för både små och stora varumärken – genom en logistiklösning som tar hand om exportprocessen och transportsamordning redan från en hub i Sverige.
– Vi ser en ökad efterfrågan på våra existerande varumärkesbutiker på Tmall.com och vi vet att Kaimen, vår nya svenska multi-brand butik, kommer att mottas väl av de kinesiska konsumenterna.
Vi blir nästan varje dag kontaktade av svenska varumärken som vill veta mer om den kinesiska marknaden, säger de.
De säger Sverige och svenska produkter är högt ansedda i Asien eftersom de kinesiska konsumenterna uppskattar hög kvalitet, design, säkerhet och hållbarhet vilket svenska produkter är kända för. De berättar att Kaimen kommer att erbjuda produkter riktade till såväl familjer som enskilda konsumenter i följande kategorier: Baby & Kids, Health & Sports samt Family & Life.