Ikea säljer allt mer mat
Möbeltillverkaren har ända sedan 1959 drivit restaurangverksamhet i anslutning till sina varuhus och på senare tid har den verksamheten, något i skuggan av möbelförsäljningen växt allt större, det skrider Dagens industri.
Senaste verksamhetsåret låg den samlade livsmedelsförsäljningen på 18 miljarder kronor och försäljningen har ökat med 8-10 procent varje år de senaste tre åren.
– En viktig förklaring är förstås att nya Ikeavaruhus hela tiden öppnas i allt fler länder. Men det är också ett resultat av att vi de senaste åren bestämt oss att satsa ännu mer på matverksamheten. I stället för att vara en serviceenhet till heminredningsverksamheten så investerar vi där Ikea Food blir ett eget affärsområde, säger Michael La Cour, vd för Ikea Food till Di.
Förutom restaurangerna i möbelvaruhusen driver Ikea även bistro, caféer och de så kallade "Swedish Food markets" och på många av de här områdena vädrar möbeljätten nu vittring i ett företagsklimat som förändras allt mer.
– Vi har en fantastisk position i en mycket intressant bransch. Livsmedelsindustrin är i total omvälvning där inte minst kundernas krav på miljö- och klimatmässigt hållbara och hälsosamma livsmedel ökar kraftigt. De aktörer som inte hänger med riskerar att snabbt slås ut, säger Michael La Cour till Di.