Skydda varumärket mot bedragare
Mark Monitor, specialiserade inom varumärkesskydd på nätet, varnar varumärkesägare för de risker som finns för att piratkopierade produkter säljs av bedragare på nätet.
– För en varumärkesägare är det i dag svårt att hålla kontroll över hur och var ens produkter säljs. Det är också stor risk att de produkter som bjuds ut under ett varumärke är förfalskningar, säger Kevin Day expert på varumärkesskydd på Mark Monitor i en tidigare publicerad intervju i Dagens Handel.
Problemen med förfalskade produkter är globala och de förvärras. Numera handlar det inte bara om kopior av modeaccessoarer, utan allt kopieras. Läkemedel, verktyg, bildelar, delar till flygplan, allt finns det kopior på. Vissa förfalskningar är mycket svåra att upptäcka, eftersom de levereras i förpackningar som på pricken liknar originalet, men kvalitetsbristerna i förfalskade produkter kan få förödande konsekvenser.
-En falsk märkesväska kan man leva med, men om man köper verkningslös eller giftig medicin kan man faktiskt dö, säger han.
För varumärkesägaren är det illa på många sätt. Dels får varumärket dåligt rykte om konsumenter betalar dyrt för något som de lurats att tro är en premiumvara – och som sedan visar sig inte hålla måttet, dels går varumärkesägaren miste om försäljningsintäkten.
Inför den 19:e årliga upplagan av internationella anti-kopieringsdagen – World Anti-Counterfeit Day – 8 juni, delar här Mark Monitor, med sig av sju tips på hur man på bästa sätt kan skydda sitt varumärke och sina kunder från att drabbas av piratkopiering online.
1. Använd samma vapen som bedragarna
Hur stort är hotet mot varumärket? Först och främst måste problemets dignitet värderas, genom att t ex övervaka och analysera alla de online-kanaler, där förfalskade produkter kan tänkas florera. Online-bedragare förlitar sig främst på teknologi för att skapa storskalig försäljning. Försök därför att själv använda dig av samma verktyg och teknologi som bedragarna, för att skapa dig en helhetsbild av hotets omfattning.
2. Övervaka kampanjsidor
Naturligtvis är det viktigt att identifiera och hindra falska distributionskanaler, men problemet slutar inte där. Online-bedragare letar kontinuerligt efter nya försäljningskanaler. Därför är det viktigt att ständigt övervaka nätets kampanjsidor, (där bedragare själva betalar för sökannonsering), länkar på sociala medier, SEO, cybersquatting och spam, som styr datatrafik mot tvivelaktiga sajter.
3. Var proaktiv
När du som företag har identifierat de främsta hoten är det viktigt att vara proaktiv och påbörja en aggressiv handlingsplan:
• Identifiera de största online-bedragarna och rikta in dig på dessa först
• Fokusera övervakningen på cybersquatting (när andra använder ditt företagsnamn eller varumärke i ett domännamn).
• Synliggör att du slåss med full kraft mot piratkopiering och använder alla de vapen du har till ditt förfogande, för att skydda din verksamhet.
• Arbeta tillsammans med andra aktörer i din sits. Affärsrelationer kan vara ett kraftfullt vapen i kampen mot piratkopiering på nätet.
4. Engagera hela företaget
Allt blir lättare om man gör det tillsammans - även när det gäller att upptäcka piratkopiering på nätet. Därför måste hela företaget involveras, t ex genom att skapa en tvärfunktionell arbetsgrupp som arbetar för att lösa problemet. Arbetsgruppen kan innefatta avdelningar inom t ex juridik, marknadsföring, riskhantering och supply chain-management.
5. Låt skyddsåtgärderna baseras på online-intelligens
Fysiska undersökningar, som t ex fabriksräder och andra offline-aktiviteter kan vara både dyra och tidskrävande. Därför är det helt avgörande att de fokuserar på de rätta prioriteringarna. Online- intelligens kan hjälpa till att identifiera de mest extrema online-bedragarna, så att de fysiska skyddsåtgärderna kan utnyttjas på bästa sätt.
6. Agera snabbt - och globalt
Den snabba tillväxten av internationell e-handel erbjuder konsumenter ett stort urval av bra alternativ, men det ger samtidigt även online-bedragare enorma fördelar. Kom ihåg att alltid agera snabbt och globalt när du lanserar ett initiativ mot piratkopiering. Här är det viktigt att säkerställa att varumärket finns registrerat internationellt, inte minst i Kina, som har en så kallad "first-to-file"- politik, d v s att den som först registrerar varumärket äger det.
7. Utbilda dina kunder
Dina kunder kan vara viktiga allierade i kampen för att minska försäljningen av förfalskade varor. Berätta för dem om riskerna med att köpa varor från obehöriga källor och ge dem incitament att delta i arbetet mot bedragarna genom att själva rapportera om misstänkta varor och försäljare.
Källa: Mark Monitor