23948sdkhjf

Enklare betalningar boostar affären

Många handlare lever med ett lapptäcke av betallösningar som är dyra och krångliga att hålla reda på. Med en enklare lösning är mycket vunnet.

Betalmarknaden förändras i snabb takt med allt fler aktörer och betalmetoder för handlarna att hålla koll på.

Parallellt sker en internationalisering och ökade krav från konsumenter att företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster oavsett om man befinner sig i en butik, på nätet eller vill handla i mobilen. Mot denna bakgrund av ökad komplexitet såg betalbolaget Bambora sin chans att förenkla betalmarknaden för handlarna och hjälpa dem att navigera och växa på en global marknad.   

– Att ta betalt ska inte vara krångligt, det ska bara fungera, oavsett vilket betalsätt eller kanal som konsumenten vill använda, säger Claes Nyströmer och Christoffer Rutgersson på Bambora, som berättar att de i dag har över 100 000 kunder, varav hälften är online och den andra hälften fysiska butiker.

Men kanalerna flyter allt mer ihop.

– Många konsumenter idag vill kunna gå in i en butik för att känna kvaliteten på den tröja de tänker köpa, för att därefter gå hem och jämföra priser på sin laptop, för att tillslut avsluta köpet i sin mobil på vägen hem från jobbet. Att som handlare kunna följa med sina konsumenter i denna köpprocess blir allt viktigare, säger Claes Nyströmer.  

Lapptäcke
Många handlare lever med ett lapptäcke av olika lösningar som gör det komplicerat och dyrt att ta betalt, och dessutom blir många konsumenter frustrerade om just deras önskade betalsätt inte finns hos handlaren. Därför driver Bambora utvecklingen från traditionella kortterminaler till betalplattformar, i vilka nya betalsätt enkelt kan integeras. Ett exempel på det är fakturabetalning som Bambora nyligen lanserade i Sverige. Med den nya lösningen kan Bamboras fysiska handlare börja erbjuda faktura- och delbetalning direkt till konsumenter i sina befintliga kortterminaler utan att behöva investera i ny utrustning, ta någon extra kreditrisk eller genomföra några krångliga integrationer. Väljer konsumenten att betala med faktura får han eller hon hem den i brevlådan och kan sedan i lugn och ro bestämma att antingen betala den direkt eller välja att dela upp betalningen, något som kan underlätta vid oförutsedda utgifter, exempelvis om kylskåpet eller glasögonen plötsligt går sönder.

Lättare expansion
Att Bambora tar hand om betalningarna innebär också att det blir lättare för handlare att expandera till nya marknader eftersom företaget idag hanterar betalningar i 65 länder med kontor i samtliga nordiska länder, samt i Schweiz, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Starkt nätverk
En viktig del i Bamboras framgång och snabba tillväxt är ett nära samarbete med sina över 300 kommersiella partners. En av dessa är Salesforce som bidrar till att man har kunnat standardisera många processer som förbättrar upplevelsen för handlarna och gör det snabbt och enkelt att bli kund hos Bambora.  

– Detta är ingenting som våra kunder tänker på, men ett starkt partnernätverk gör att vi inom 24 timmar kan starta upp systemet hos en ny kund, och att vi snabbt kan vidta rätt åtgärder om något går snett. Uppföljningar sker i realtid och kundupplevelsen blir konsekvent, säger Christoffer Rutgersson.

Det värsta som kan ske en handlare eller en restaurang är att systemet går ner så att man inte kan ta betalt.
Christoffer Rutgersson förklarar att man naturligtvis har en mycket stabil teknisk plattform, men att det också är viktigt att i reatid se vad som händer för att kunna vidta snabba åtgärder.

Källa: Bambora, Salesforce

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088