VR ger ny syn på butiken
–Det är inte en produkt som vi säljer, men när vi visar den väcker den ha-begär, säger Thomas Karlsson på SAS Institute, som demonstrerar VR-butiken.
Och det är onekligen en skön känsla att få VR-glasögonen på och plötsligt se en butik på nytt sätt.
Systemet är matat med all data som finns i en kedja med fyra varuhus.
Jag tittar in i en butik och möts av flera utropstecken. Här finns det uppenbarligen problem. Med handreglaget klickar jag på det första utropstecknet, ajaj, det är något med juiceförsäljningen som fallerar. Mycket har sålts – men butiken förlorar pengar på juicen. Ett diagram ovanför juicehyllan visar att den förväntade vinsten uteblir. En förklaring finns bredvid. Här har man tydligen lyckats kampanja bort all vinst genom att låta tre olika kampanjer gå samtidigt.
Följer kund
Nästa område som drar uppmärksamheten till sig är elektronikavdelningen. Här syns en grön figur -en kund. Ovanför hans huvud finns alla upplysningar. Det är en person som varit inne fem gånger på varuhusets webb och kollat tv-apparater. Det står också att detta är en premiumkund som handlar mycket, och som i detta ögonblick tycks mycket öppen för att handla. Sammolikheten att hen ska slå till just nu är 86 procent, och nu kan företaget fatta ett snabbt beslut: skicka ett sms med ett erbjudande eller att skicka fram en säljare.
Kollar varukorgen
En stor grön varukorg är nästa föremål som fångar intresset. Den är omgiven av varor med svarta streck. Den visar varor som typiskt hör ihop, chips, fryst pizza, öl, läsk. Strecken går till de olika ställena i butiken där varorna finns och de ger ett alldeles för spretigt mönster. Budskapet är tydligt – samla de varor som hör ihop!
Klädavdelningen är ytterligare ett problemområde. Diagram visar stor åtgång på L och XL-tröjor, medan XS och S ligger i stora högar...
Med analys av relevant data går det att veta allt detta om ett detaljhandelsföretag, säger Thomas Karlsson.
Normalt sett använder man inte VR-glasögon. Sas Institute har tagit fram dem för att på ett roligt sätt att demonstrera vilken stor nytta detaljhandlare kan ha av analys.
Källa: SAS Institute