23948sdkhjf

Svenskt Tenn relevant för nya kunder

Med en helt ny hemsida strömmar nya besökare till Svenskt Tenn för att inspireras och handla. De stannar längre och handlar mer.


– Det här är ett sätt för oss att förvalta arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank i tiden, säger Svenskt Tenns marknadschef Thommy Bindefeld.

Svenskt Tenn vilar på traditionens grund, men har också som uttalat mål att vara relevant nutida.
Redan 2009 startade man en webbsida med möjlighet att handla online.
– Vi ska balansera vår roll som kulturinstitution med att vara ett kommersiellt företag, säger Thommy Bindefeld.

I höstas var det dags för en ny giv när Thommy Bindefeld tryckte på startknappen för den nya hemsidan, som omfattar såväl en nätbutik som en ”magasinsdel” med inspiration.
Redan de tre första månaderna gick antalet besökare upp med 20 procent och antalet köp ökade med 17 procent.
– Vi såg direkt ett ökat antal besökare, de stannar längre och läser mera – speciellt besökare över 35, säger Thommy Bindefeld.

De flesta besökare går in via mobilen, men köpen slutförs oftast via datorn.
Besökarna kommer överallt ifrån, med betoning på huvudmarknaderna Sverige, Storbritannien, Tyskland/Österrike och USA. Hemsidan finns på svenska och engelska.
– Den nya e-butiken är ett sätt för oss att nå en större och mer internationell publik, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Men allra flest e-handelskunder har vi faktiskt i Stockholm.

Nytt grepp
Svensk Tenn har bara en fysisk butik, och så kommer det att förbli. Men i samband med Josef Frank-utställningen i Wien hösten 2015-sommaren 2016, som nu också finns på ArkDes i Stockholm, prövade Svensk Tenn ett nytt grepp.
– Då öppnade vi en pop up-butik i Wien under tre månader. Vi ville visa att Josef Franks design inte bara är något som man ser på museum, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Vi kommer fortsätta att göra sådana här nedslag, när vi kan få en koppling mellan det historiska, kulturella och kommersiella.

Den nya webblösningen utgår från mobilen och är tänkt att vara en grundkonstruktion som ska kunna finnas med länge, och både vara lätthanterlig och tillåta förändring.
– Grunderna var en befintlig plattform, men utifrån den är varenda modul på hemsidan ”skräddarsydd” för våra behov, säger Thommy Bindefeld.
Så har mycket omsorg lagts ner på att föremålen avbildas på ett rättvisande sätt, vilket var en utmaning eftersom formaten är så olika: från små ljusstakar till jättestora soffor.
Chattfunktionen har gjorts tydligare och utökats. Hos Svenskt Tenn kan man inte bara köpa färdiga varor utan också möbler som kläs med tyg efter val.
– Även sådana beställningar kan göras via chatten. Det blir en nära dialog med kunden, där kundtjänstmedarbetare också kan visa bilder i chatten, säger Thommy Bindefeld.

Insta ökar
Svenskt Tenns uppgradering på hemsidan följs åt av motsvarande på Instagram. Varumärket har i flera år varit aktivt på Facebook. Här ser man nu en avtagande ökningstakt, till förmån för Instagram.
Nytt sedan någon månad tillbaka är att Svenskt Tenn finns på Instashop, så att den som letar upp märket på Instagram kan klicka sig vidare direkt till e-butiken.

Svenskt Tenn kräver ingen inloggning av sina kunder och har ingen kundklubb.
– Vi känner att vi vill vara helt öppna, tillgängliga och inkluderande. De som vill följa oss nära kan prenumerera på vårt nyhetsbrev en gång i veckan.
Thommy Bindefeld känner inte att kunderna blivit mer otåliga kring leveranshastigheten.
– Snarare tycker jag mig se en ökad förståelse för att allt hantverk tar tid, att blåsa en glasvas eller väva en matta tar sina timmar.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervjun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047