23948sdkhjf

Ta chansen på Kina!

E-barometern för årets första kvartal visar att svenskarnas aptit på att handla från utlandet bara ökar. Men Kina är också en chans för svenska e-handlare...

E-handelskonsumtionen i Sverige ökade under det första kvartalet med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2017 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

De största kategorierna i kronor och ören under perioden var elektronik, mode och möbler, medan det för antalet köp snarare är skönhet och hälsa, mode samt medievaror som ligger i topp.

Denna rapport har temat lojalitet och internationalisering av e-handeln, och visar på utmaningarna och möjligheterna med ökad handel över gränserna.

Resultaten från undersökningen visar att i snitt 17 procent av svenskarna handlade från utlandet varje månad under första kvartalet, vilket är i nivå med samma period i fjol.

Kina är svenskarnas e-handelsfavorit, och var tredje utlandskonsument har handlat därifrån. Därefter kommer Storbritannien och Tyskland. Kina ligger dock i topp avseende antal köp och antal produkter som vi handlar, men i värde ligger Storbritannien och Tyskland högst upp på listan. Även de svenska e-handelsföretagen anger att det är just dessa tre länder som är deras största konkurrenter.

Postnords analytiker Carin Blom som presenterade rapporten berättade att yngre människor gärna handlar från kinesiska sajter som Ali Express och Wish. Priserna är låga och kvaliteten kan vara "sådär" men det blir stora volymer.

Men det är skillnad på bransch.

– Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter, och störst konkurrens är det inom bil, båt och MC-tillbehör, sportprodukter och elektronik. Men konkurrensen ökar inom alla produktkategorier och de utländska webbutikerna har ofta  ett större utbud, lägre priser och mer inspiration, säger Carin Blom.

Några branscher där aktörerna har tagit ett fastare grepp om de svenska konsumenterna är bland annat livsmedelsbranschen, skönhet och hälsobranschen samt mediebranschen.

Inom livsmedel visar e-barometern att 95 procent av köpen genomförts i svenska butiker., Det är i sig naturligt eftersom många varor är känsliga och det till exempel är viktigt med obrutna kylkedjor. Inom segmentet har man också stort fokus på hemleveranser eller upphämtning i butik. Inom hälsa är det tillståndskrav för apotekshandeln som gynnar den inhemska marknaden och inom möbler är det ofta stora skrymmande varor, vilket gör frakten för dyr eller komplicerad från utlandet.

Trots att leveranserna från utlandet ofta tar längre tid tycker svenska konsumenter att de fungerar väl. 95 procent av de konsumenter som handlat från en utländsk sajt anser att deras senaste vara levererades utan problem. Nio av tio som haft kontakt med ett utländskt e-handelsföretags kundservice är också nöjda med hur det fungerar. Dessutom har endast 11 procent av de som handlat från utlandet returnerat en vara, vilket har fungerat bra eller väldigt bra enligt konsumenterna.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom.

Dagens Handel skrev för ett par veckor sedan om Zalandos planer på att öppna ett nytt lager i södra Sverige, detta för att korta ledtiderna till nordiska kunder.

Internationaliseringen är för många en utmaning, men det finns också en stor potential för svenska e-handelsföretag. Knappt hälften (49 procent) av de svenska e-handelsbolagen har idag försäljning till utlandet, vilket är en ökning från 44 procent från i fjol. De största exportmarknaderna är de övriga nordiska länderna, följt av Tyskland.

Carin Blom uppnmanar till sist svenska e-handlare att verkligen tita på den kinesiska marknaden.

–Endast 6 procent av de svenska e-handlare som går ut i värklden har försäljning på Kina. Men kineserna är världens mest e-handlesintresserade folk, och de älskar nordisk design och nordisk kvalité.

E-barometern i sammanfattning:

- E-handelskonsumtionen ökade med 18 procent under första kvartalet 2017.

- De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (34 procent), mediaprodukter (28 procent) samt skönhet och hälsoprodukter (28 procent).

- Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor.

- I snitt 17 procent av svenskarna handlade från utlandet varje månad under det första kvartalet, framförallt från Kina, Storbritannien och Tyskland.

- 5 av 10 företag har försäljning till utlandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062