Tillväxt för Lexington Company
Försäljningen under årets första kvartal, januari till mars, ökade med 3,4 procent och det totala rörelseintäckterna uppgick till 67,5 miljoner (65,3). Bruttomarginalen för perioden uppgick till 62,8 (60,3) procent. Rörelseresulatet uppgick till -1,9 miljoner kronor (-4,3). Rörelsemarginalen uppgick till -2,8 procent (-6,6). Resultat för uppgick till -3,6 miljoner kronor (-8,2).
Tillväxten syns på flera marknader och i rapporten skriver bolaget att Norge, Tyskland, Danmark och Spanien utvecklas väl medan Sverige och Storbritannien ligger kvar på samma nivå som i fjol medan Frankrike, Finland och Italien backar. Bolaget växer inom affärsområdet mode där försäljningen i de egan butikerna i Sverige och Norge hade en tvåsiffrig tillväxt under kvartalet. Inredningsortimentet har haft en trögare utveckling
Under kvartalet har bolaget tecknat kontarkt på två nya butiker, en i Helsingfors och en i Stavanger som öppnar i juni. Därtill öppnade en partner en mindre franchisebutik Tyskland under kvartalet. Bolaget har även investerat i och förbättart e-handelserbjudandet med bland annt fler leveransalternativ.
I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att det besparingsprogram som sjösatts lett till resultatförbättringar i flera dotterbolag.