23948sdkhjf

Rätt läge funkar!

Hård konkurrens från utländsk e-handel och familjernas att mer pressade vardagsscheman skapar nya villkor för handelsplatserna. Det byggs massor - hur går det ihop?

Shop-mässan i Kista har gått in på sin andra dag. På förmiddagen talade  HUI:s Tobias Rönnberg inder rubriken ökad e-handel och mer butiksyta - en omöjlig ekvation?

Trots ökad e-handel planeras mer än 2,6 miljoner kvadratmeter handelsyta i Sverige under de närmaste åren.

– Allt kommer nog inte att bli av, säger Tobias Rönnberg, men han menar att detta indikerar att tron på den fysiska handeln är fortsatt stark.

E-handeln ger bekvämlighet, och de snabbast växande branscherna just nu är Järn&Bygg, möbler, sport och dagligvaror.

– Det är branscher som säljer tunga varor, sådant som man tidigare åkte till ett externt volymhandelsområde för att handla, säger Tobias Rönnberg.

Handeln håller på att gå in i en ny  digital era - men detta kommer inte att betyda att butikerna försvinner - men de kommer att förändras, och läget blir ännu viktigare än tidigare.

Många tror att bilismen kommer att minska och att detta skulle utgöra ett hot, men Tobias Rönnberg tror inte att detta är ett hotet mot externhandeln. Det vi ser just nu är att andelen som har körkort ökar och att fler bilar säljs. Men lusten att åka till ett externcentrum på lördagen enbart för att handla – den minskar.

– Handelsplatsen måste erbjuda mycket mer än bara handel, säger han och nämner att det planeras mycket mer utbyggnad av befintliga handelsplatser än helt nya.

Han förklarar att de mest framgångsrika handelsplatserna är sådana som ligger nära arbetsplatser, bostäder, kollektivtrafik och som har mer än butiker. Det ska finnas kultur, restauranger, service alla möjliga andra dragare.

Som goda exempel nämner han Liljeholmstorget - som ligger vid en knutpunkt i kollektivtrafiken omgiven av bostäder och arbetsplatser, och med ett utbud av både service och handel.

Gränby i Uppsala, som utvecklats från en låda på en åker till centrum i en helt ny stadsdel, är också ett bra exempel.

Till sist säger han att det finns två större hot mot handeln i Sverige:
Dels en räntehöjning som skulle minska hushållens köpkraft - dels konkurrens från  utländska e-handelsaktörer.

– År 2009 fanns det 12 europeiska aktörer som hade registrerad försäljning i Sverige. Nu finns det 489. Aktörer från exempevis Kina och USA har vi då inte ens räknat in, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063