23948sdkhjf

Rätt doft ökar matförsäljining

Vad doftar matbutiken? Att tillsätta dofter som ökar lusten att äta kan öka försäljningen.

På Shop-mässan i Kista 10-11 maj ställer företaget Aroma marketing ut.

Subtil blomdoft sveper i stråk från montern och i en hörna finns en svag doft av kaffe och kanelbulle.

–Det handlar om att skapa rätt känsla hos kunden, säger Aromas marknadschef Jaroslav Maslennikov.

Han framhåller att doftsättning ännu är gansla ovanligt inom dagligvaruhandel.

–Ofta doftar det ju i butiken. Där det finns bake-off eller där man gillar kyckling känns ju det, men doften hänger inte kvar så länge, säger han.

Genomtänkt ljussättning och rätt musik har slagit igenom mer, men doft är inget mar arbetar så medvetet med.

Jaroslav Maslennikov framhåller att doften är starkt kopplat till känslor och minnen. En subtil doft når en undermedveten nivå och det är därför som subtila dofter är mest effektiva när det gäller att väcka aptiten.

– En subtil bröddoft i entrén till butiken väcker hungerkänslorna och får kunden att gå in. Möter man då upp med lockande erbjudanden och fina exponeringar så handlar kunderna lite mer,  och kanske lite högre kvalité, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094