23948sdkhjf

Oväntat sporttapp i april

Wrapps kartläggning för april månad visar att handlare inom sport och fritid minskar sin “share of wallet” med 7 procent. I stället var det hem och trädgård som var vinnare.

Vår brukar innebära en nysatsning på träning och hälsa men denna aprilmånad var blekare än väntat. I stället blev det  hem och trädgård som blev vårens försäljningsraket. Branschen ökade med 11 procent.

Övergripande ökar svensk handel med 15 procent under april jämfört med mars.

 Sportkedjan Stadium ökade sin relativa marknadsandel från 23,6 procent  till 31,42 procent. 

Intersport  ökar motsvarande siffra från 12,26 procent till 19,15 procent. Båda kedjorna har starkt uppåtgående kurvor under mitten av april.

På Wrapp drar man slutsatsen att kedjornas “mid season sale” kan påverka försäljningen.

Fulvädret minskade dock inte aptiten på produkter för hem och trädgård. Biltema ökar sin relativa marknadsandel från 3,44 procent till 5,42 procent. Plantagen, ökar från 1,3 procent  till 2,64 procent.

Möbeljätten Ikea sticker dock ut i april månads Wrapp-index, då de minskar sin relativa marknadsandel från 24 procent till 20,18 procent.

Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp svensk handel och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från svenska användare samt Wrapps Market Share Index.






Om Wrapp:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126