23948sdkhjf

Trög start i servicehandeln

En kategori tappar stort och ett par kategorier har måttliga ökningar, enligt Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden. Ändå uppges optimismen vara obruten.

2016 var ett bra år för servicehandeln. Detta år har startat lite försiktigare. Det som sticker ut är kategorin minilivs som tappat hela 5 procent, och fast food som ökat med 2,2 procent. Som helhet minskade servicehandeln med 0,1 procent.

Kategorierna café, trafikbutiker och spel och tobak hade ökningar på mellan 0,5 och 0,9 procent.

Ökad optimism

Handlarnas framtidstro ökade från 50 till 52 mellan fjärde kvartalet 2016 och första kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 75 procent gentemot 28 procent.

– Det är glädjande att handlarna ser med optimism på framtiden. 2016 var ett bra år för convenience-branschen och vi hoppas att även 2017 ska gå i samma riktning, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i ett pressmeddelande.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079