23948sdkhjf

Nyhetsstinn katalog fångar "maker-trend"

Favoritläsning för många, men också en trend-termometer:. Kjell & Company-katalogen. I fokus för vårens upplaga är smarta hem och "maker"-rörelsen, nya tidens gör-det-självare.

Med över 1 000 nyheter är denna den 45:e katalogen en av de största kataloguppdateringarna i företagets historia. 

Kedjan satsar nu för fullt på smarta-hem-lösningar. Anledningen är, skriver bolaget i ett pressmeddelande, att produkttillverkarna insett att tillverkarspecifika lösningar inte är framtiden. Istället har de enats om hur produkterna ska kommunicera med varandra och låtit en handfull plattformar utkristalliseras. Moderna smarta hem-produkter är därför kompatibla med andra produkter från samma plattform, oberoende av varumärken.

– Smarta hem-tekniken har äntligen blivit mogen, förklarar utbildningschef Karl Emil Nikka.

Att förstå och göra själv

Ett annat sortiment som har utökats rejält är elektronikkomponenter och produkter som kommer hemmafixaren så väl som maker-rörelsen till nytta. 

– Det utökade maker-sortimentet går hand i hand med vår företagsmission. Vi vill tidigt skapa ett teknikintresse hos ungdomar och på så sätt få vara med och skapa Nordens framtida ingenjörer och tekniker, berättar företagets medgrundare Marcus Dahnelius.

Mobilen integrerad i allt

Fram till förra året gav Kjell & Company även ut en mobilfokuserad specialkatalog tre till fyra gånger per år. Den katalogen är nu inbakad i huvudkatalogen.

– Mobiltelefonin har gått från att vara en del av vårt sortiment till att vara något som berör nästan hela sortimentet. Det var därför dags att slå ihop de två katalogerna till en enda, säger Marcus Dahnelius.

Så här definierar Wikipedia "maker-rörelsen":

"Makerkultur är en modern kultur eller subkultur som representerar en teknologibaserad förlängning av D.I.Y.-kulturen som korsar hackerkulturen (som fokuserar mindre på fysiska objekt och mer på mjukvara) och ägnar sig åt att skapa nya anordningar såväl som att experimentera med befintliga. - - -Typiska intressen i makerkulturen inkluderar ingenjörsorienterade sysselsättningar såsom elektronik, robotik, 3D-printing och användandet av CNC-verktyg såväl som mer traditionella aktiviteter såsom arbete med metall och trä och framför allt, dess föregångare, traditionellt hanterverk. Det finns ett starkt fokus på att använda och lära sig praktiska färdigheter och tillämpa dem på referenskonstruktioner."

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109