Ledare: Service med ett leende
Ett stilla inombords nynnande kan underlätta många situationer i det offentliga rummet.
Jag tillhör själv inte dem som tycker att servicen i svenska butiker och säljsituationer är dålig. Ofta fungerar det fint. Om det uppstår gnissel, handlar det ofta om att butiken/kundtjänsten är sparsamt bemannad.
Och sportlovet har snarast förstärkt den inställningen.
Det firades på en av de mer sällsynta snödestinationerna. Spektakulär natur, 600 björnar i en av Europas största vildmarker, sägenomspunna slott och snirklig arkitektur från förra seklats början.
Vänliga människor som gjode sitt bästa med engelska i varierande grad .
Men när det började närma sig en servicesituation, inträdde en rask förvandling. Imaginära mörka moln tornade upp sig och skuggade anletsdagen. Korthuggna svar, sparsam information och medarbetare som jobbade i silos enligt principen "inte mitt bord". Ulla Billquist-melodin kändes mycket långt borta.
Numera, efter hemkomsten, tycker jag inte bara att svensk service är okey, den är allt emellanåt fantastisk!
Det är i butiken det verkligen händer. Och allra helst – med ett leende.
Ylva Åkesson, chefredaktör Dagens Handel