23948sdkhjf

Ledare: Service med ett leende

”Säg det med ett leende och med en glimt i ögonvrån.” Det gamla örhänget med Ulla Billquist passar fint att nynna i många situationer, för den som vill göra vardagen till lite mer av en musikal.

Ett stilla inombords nynnande kan underlätta många situationer i det offentliga rummet.

Jag tillhör själv inte dem som tycker att servicen i svenska butiker och säljsituationer är dålig. Ofta fungerar det fint. Om det uppstår gnissel, handlar det ofta om att butiken/kundtjänsten är sparsamt bemannad.

Och sportlovet har snarast förstärkt den inställningen.

Det firades på en av de mer sällsynta snödestinationerna. Spektakulär natur, 600 björnar i en av Europas största vildmarker, sägenomspunna slott och snirklig arkitektur från förra seklats början.

Vänliga människor som gjode sitt bästa med engelska i varierande grad .

Men när det började närma sig en servicesituation, inträdde en rask förvandling. Imaginära mörka moln tornade upp sig och skuggade anletsdagen. Korthuggna svar, sparsam information och medarbetare som jobbade i silos enligt principen "inte mitt bord". Ulla Billquist-melodin kändes mycket långt borta.

Numera, efter hemkomsten, tycker jag inte bara att svensk service är okey, den är allt emellanåt fantastisk!

Det är i butiken det verkligen händer. Och allra helst – med ett leende.

Ylva Åkesson, chefredaktör Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.443