23948sdkhjf

Eko driver nät-maten

Suget efter eko-varor driver matförsäljningen på nätet. - En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa triggar den ekologiska försäljningen. Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Livsmedelshandelns försäljning av ekologiska varor ökar kraftigt. Det märks också i e-handeln.

Exempelvis redovisar Mat.se en försäljningsandel för ekologiska varor om 16 procent, Coop Online en andel om 21 procent och Mathem en andel om 25 procent. Coops andel är dubbelt så hög online som totalt.

Det visar färska siffror i rapporten Digital mathandel 2017,

Möjligheten att enkelt söka via filtrering eller fritext hos en e-handlare gör det lättare för kunderna att hitta varor av en specifik karaktär. Enligt rapporten Digital mathandel 2017 anser en tredjedel av konsumenterna att det är enklare att hitta ekologiska produkter när de handlar mat på nätet än när de handlar i fysisk butik.

- Alternativet är att man annars behöver spendera mycket tid och kraft på att leta i en fysisk butik eller till och med i olika fysiska butiker för att hitta exakt det sortiment man söker, säger Jonas Ogvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109