Datainsamling skrämmer färre
För tredje året i rad har analys-och kommunikationsbyrån Insight Intelligence undersökt hur svenskarna ser på digital integritet.
Den visar att andelen som ser insamlingen och användningen av personlig, digital information i samhället som något positivt har ökat med nio procentenheter de senaste två åren. riksomfattande Attitydundersökningen är riksomfattande och antalet respondenter är 1000 i åldrarna 16-70 år.
Undersökningen har genomförts i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Cybercom Group, IAB Sverige och Sveriges Kommuner och Landsting.
Attityderna kring insamling av privat information har ändrats i positiv riktning, men samtidigt ökar andelen som är oroliga för att information som man delar med sig av används i syften som man inte är bekväm med.
Den generellt mer positiva inställningen till informationsinsamling är alltså beroende på konsumenternas känsla av trygghet vad gäller säkerhetshanteringen av den information som samlas in. Oron beror främst på bristande kunskaper om hur informationen som samlas in används.
–Här har de företag som arbetar med hanteringen av privat information digitalt en möjlighet att genom tydlig kommunikation skapa förtroende för sina användare. Frågan om digital integritet kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.
Fler resultat:
*Få känner till den nya dataskyddsförordningen men nästan var tredje tror att den skulle påverka deras förtroende att dela information
*Fler är positiva till att dela privat digital information i vårdrelaterade syften
* Sex av tio läser aldrig villkor som de accepterar gällande behandling av ”cookies”
* Mellan 40-51 procent av de svarande är beredda att dela med sig av privat information digitalt för att förbättra olika välfärdsfunktioner.
Undersökningen genomfördes i februari 2017 då 1000 personer intervjuades genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.
Källa: Insight Intelligence