23948sdkhjf

Betalplattformen lägger in överväxeln

Betalplattformen Adyen släpper i dag sina resultatsiffror för 2016. Företaget som hanterar alla typer av betalningar över hela världen växte med 99 procent 2016.

Under 2016 var intäkterna 659 miljoner euro, mot 331 miljoner 2015. Det är en ökning på 99 procent.

Många av världens största företag låter Adyen hantera deras transaktioner, och tillväxten vi sett är ett tecken på att globala företag kräver bättre betalplattformar, kommenterar Pieter van der Does, grundare och vd på Adyen.
Genom att erbjuda en global räckvidd och en sömlös upplevelse över flera kanaler i ett och samma system, har Adyen utökat möjligheterna för betalningar och förändrat betalmarknaden för både handlare och konsumenter.
Jussi Lindberg,

europeisk affärsutvecklingschef för Adyen förklarar att Adyens starka tillväxt har två orsaker. Dels att företaget kunder är enormt expansiva företag som Netflix, som hela tiden går in på nya marknader, dels på att man bara har en plattform att hantera:
– Varje gång en ny betalningslösning lanseras, behöver vi bara lägga in den på ett ställe, en gång. Ett exempel är Samsung Pay, som Nordea var först med i Sverige för tre veckor sedan. Den fanns redan i vårt system, så vi behövde inte vidta några särskilda åtgärder.
Adyen har i dag 500 anställda, och var och en drar in 1,2 miljoner euro tack vare den rationella hanteringen.
Jussi Lindberg menar att det stora lyftet ligger framför bolaget:
Hittills har vi varit fokuserade på nättransaktioner, men nu får vi kunder som förutom näthandel också har både fysisk handel, och det är ju där de stora transaktionsvolymerna finns. I dag görs fortfarande minst 93 procent av alla transaktioner inom fysisk handel och andelen kommer framgent vara fortsatt hög. Med framväxande omnikanalhandel kommer Adyen att växa ännu snabbare, är hans spådom.

Källa: Adyen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109