7-eleven kan hota matvarubutikerna
Seven & I Holdings har expanderat kraftigt de senaste åren. Det som började med uppköpet av 7-eleven i början av 90-talet har fortsatt in i nutid.
I somras köpte företaget upp 79 bensinmackar i Kalifornien och Wyoming och 4 april genomförde företaget sin absolut största affär hittills med köpet av över 1000 av konkurrenten Sunocos bensinmackar för 3,3 miljarder dollar.
Enligt den amerikanska nättidningen Food Dive kan det här vara en medveten strategi för att vinna mark på matmarknaden. Medan bensinpriserna sjunkit har försäljningen av mat, dryck och tobak för närbutiker och mackar ökat med 3,2 procent i USA.
Samtidigt visar siffrorna att matförsäljningen står för 35 procent av butikernas vinster, nästan dubbelt så mycket som tobaksförsäljningen.
Dessutom har ten tidigare så nedvärderade ”bensinmacksmaten” stigit i kvalitet med åren och följer mattrenderna allt bättre. Närbutikerna har blivit en allt vanligare destination för snabbare och mindre köp.
Enligt Food Dive tävlar 7-eleven nu alltså inte bara mot snabbmatsrestauranger utan även mot mataffärerna.