Lindex tog marknadsandelar i mars
Wrapp konstaterar att svensk handel ökat med hela 17 procent under mars, jämfört med februari. Modebranschen ökade sin "share of wallet" mest, med 13 procent jämfört med februari. Handlare inom sport & fritid ökade sin “share of wallet” med 11 procent.
Kan det vara det fina vårvädret som har fått människor att vilja uppdatera vårgarderoben och köpa nya gympadojor?
Våren brukar innebära nystart när det gäller träning och hälsa, kanske är det denna trend som ligger bakom Stadiums och Intersports ökning? Båda sportkedjorna visar nämligen en tydlig stigande kurva under mars månad.
Lindex vinner marknadsandelar
Inom modebranschen har det gått extra bra för klädföretaget Lindex som ökar sin relativa marknadsandel från 6 procent i februari till 8 procent i mars. Även Lager 157 ökar sin relativa marknadsandel från 1,91 procent till 2,33 procent.
De kategorier som minskar sin “share of wallet” under mars är resebranschen och underhållningsbranschen som båda minskar med 5 procent. Resebyrån Ving minskar även sin relativa marknadsandel med 2 procent, Ryanair däremot ökar sin marknadsandel med 1 procent.
Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp rörelser inom den svenska handeln och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från svenska användare samt Wrapps Market Share Index.
Resor och underhållning - mindre prioriterat under mars