23948sdkhjf

Dansken utmanar Amazon

Dansk Supermarked öppnar upp sin nätbutik Wupti till en plattform som ska samla alla dansk e-handel. Uppdraget: att stå emot Amazon.

Målet är att bli marknadsledande i Danmark och hjälpa danska onlinebutiker att komma ”tätare inpå sina kunder” skriver Dansk Supermarked Group i ett pressmeddelande.
Wupti.com är från start en av Danmarks tio mest besökta onlinebutiker.
– Vi vill skapa en dansk marknadsplats, där alla danska onlinebutiker tillsammans kan nå en långt större grupp av potentiella kunder. Det är ett både ambitiöst och aggresivt drag, som ska förhindra att e-handel fortsätter att flytta ut över gränserna och stänger ned danska nätbutiker, säger Kenneth Nielsen, koncerndirektör för Wupti.com:s ägare Dansk Supermarked Group.

Första ombord

De första danska butikerna har redan anslutit sig.
En av dem är outdoorbutiken Hikeshop.dk.
– Wupti ger oss en möjlighet att möta ännu fler kunder. Med den här samlade plattformen vill vi och alla andra onlinebutiker dra nytta av det faktum att vi alla vill skapa mer trafik och mer sälj, säger Johnny Willum från Hikeshop.

Inspiration från Amazon och Alibaba

Inspirationen till den danska e-handelsplattformen har hämtats från jättar som Amazon och Alibaba.
– Vi tror på, att det finns plats för en dansk marknadsplats som ett alternativ till de utländska i en mycket konkurrensutsatt marknad. Vi skapar en stark plattform, där det är enkelt, säkert och billigt att handla, och vi skapar de bästa förutsättningar för både säljare och kunder, säger Kenneth Nielsen.

Ska mota jätten

DI Digital citerar danska affärstidningen Börsen och ger bakgrunden till satsningen. Amazon Marketplace har ännu inte lanserats i Danmark. Där är istället Zalando störst, med 2,6 procent, rapporterar tidningen.
Annorlunda ser det ut i grannländerna: enligt tidningen har Amazon en marknadsandel på 30 procent av e-handeln i både Tyskland och Frankrike. I Storbritannien är motsvarande siffra 25 procent.

Samarbete och konkurrens

– Vi tror att vi kan samarbeta och konkurrera på samma gång. Jag tror inte att vi har något val, de danska webbutikerna ska ha ett motsvarande alternativ till Amazon innan de kommer in på marknaden, säger Kenneth Nielsen, koncerndirektör för e-handel hos Dansk Supermarked till Børsen. 
Dansk Supermarked Group har över 1 400 butiker i fyra länder under varumärkena Netto, Bilka, Føtex och Salling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109