23948sdkhjf

Hallå där Aage Reerslev!

Wrapp lanserade för några år sedan en tjänst som snabbt blev populär. Men utvecklingen sprang ifrån affärsmodellen och bolaget har återuppfunnit sig självt.


 
Vad är Wrapp och hur funkar det?
Wrapp är en belöningsmodell som kopplas till konsumenters betalkort. Varje köp som konsumenten gör hos anslutna handlare ger små dagliga belöningar i form av rabatter. I dagsläget är 6 banker delägare i Wrapp.
 
Bra för kunden alltså – men vad har handlaren för glädje av Wrapp?

De anslutna handlarna får koll på sina kunder eftersom vi tillhandahåller hur ofta och hur mycket en person handlar olika kategorier. Kundernas potential graderas som guld, silver, brons eller ”nybörjare”. Dvs att handlaren kan bemöta kunderna utifrån kundens potential i deras kategori. Rimligen är man villig att bemöta guldkunder lite bättre än de som är brons. Själv spenderar mycket på teknik, går ofta på café, och  trots att jag inte tillhör målgruppen, lägger jag en del pengar på H&M.  

Detta är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad jag har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad just jag som individ går igång på.

Hur många kedjor är anslutna i dagsläget?

Omkring 200 varumärken är anslutna
 
Hur fungerar Wrapp Marketshare Index?
Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har. Alla företag har koll på hur deras försäljning går och hur lönsamma de är, men det nya är att de nu kan jämföra sig med varandra. Man kan alltså se om en kampanj eller en omgörning ger påtagliga konkurrensfördelar.
 
 
 

Källa: Wrapp

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081