Så vill konsumenterna handla smartare
Aldrig har efterfrågan på fula morötter, det gröna på purjon och stötta förpackningar varit så stark.
Arlas trendspaning Kockrapporten 2017 visar att en majoritet av svenskarna (64 procent) gärna provar nya miljösmarta matprodukter bestående av råvaror som annars skulle ha kasserats. Var tredje svensk säger sig under det senaste året också gjort aktiva val för att stötta företag som tänker kreativt för att minska sitt svinn och därmed sin miljöpåverkan.
Varje år slängs cirka 1,3 miljoner ton mat i Sverige, av den mängden svarar hushållen för den absolut största delen – 717 000 ton. Det motsvarar cirka 74 kilo per person och år eller 0,8 kilo matavfall för en familj på fyra personer varje dag [1] .
I Arlas årliga trendspaning, Kockrapporten 2017, stavas lösningen för ett minskat matsvinn ”svinnovation”. Trenden handlar om uppfinningsrikedom och innefattar allt från företagen som tar fram ätbara förpackningar till kockarna som hittar nya sätt att ta vara på hela råvaran. Ofta med inspiration från andra matkulturer eller vår egen historia.
– Att minska matsvinnet är en av de hetaste miljöfrågorna, som lyfts både i de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och när regeringen nu presenterade sitt åtgärdspaket kopplat till livsmedelsstrategin med mål att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan, säger Anna-Karin Modin-Edman, hållbarhetsexpert på Arla.
Källa: Arla