Kort om läget i H&M
Gårdagens H&M-rapport togs initialt emot väl av aktiemarknaden eftersom försäljningen överträffade förväntningarna. Kursen tog ett skutt uppåt,men redan efter ett par timmar vände kurserna ner igen. Oron var tillbaka.
Första kvartalets försäljning blev 3,1 miljarder, betydligt högre än de förväntade 2,7 miljarderna.
Telefonkonferensen en timme efter rapportsläppet dämpade glädjen och aktien backade hela 4 procent under dagen.På ett år har H&M-aktien tappat 15 procent av sitt värde.
I en intervju i Svenska Dagbladet i dag säger vd Karl-Johan Persson att han varken känner sig orolig eller pressad.
Men analytikerkårens samlade bild av läget i H&M innehåller en rad problem och frågetecken:
Minskat kassaflöde. 2016 minskade kassaflödet från den löpande verksamheten med drygt 1 procent till 23,8 miljarder kr.
Svag försäljning i jämförbara butiker.
Växande varulager
Otillräcklig e-handelssatsning och bristande integrering mellanbutik och online. 40 av bolagets 65 marknader kommer att ha e-handel innan året är slut men integreringen hänger kanske inte med – dagens kunder förväntar sig extrem smidighet.
I SvD-intervjun tas också en så kallad kreditfacilitet upp. H&M har träffat ett avtal som ger möjlighet att låna upp till 7 miljarder kronor. Analytiker ser det som ett svaghetstecken, eftersom H&M aldrig behövt göra detta tidigare.
Karl-Johan Persson förklarar att lånemöjligheten ger extra manöverutrymme. Bra eftersom företaget måste anpassa sig efter digitalisering och blixtsnabbt förändrade köpmönster. Investeringsbehoven är stora.
I höst lanserar H&M det nya varumärket Arket och fler nya varumärken lär ligga i pipeline.