H&M: Stor potential för Arket
Den första butiken öppnar i London i höst 2017 samtidigt som Arket lanseras online i 18 europeiska länder.
Efter Londonbutiken ska butiker öppnas i Bryssel, Köpenhamn och München. Enligt H&M kommer Arket erbjuda "enkla och tidlösa" kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer samt ett utvalt sortiment till hemmet.
Vilken potential ser du med Arket?
– Allt beror så klart på om det lyckas. Men Arket är bredare i både målgrupp och stil jämfört med COS och Stories och där tror vi att de bägge kommer att omsätta mer än 50 miljarder kronor var. Lyckas vi kommer Arket att bli riktigt bra, säger Karl-Johan Persson.
I de flesta butikerna kommer det även att finnas ett café. Hur ser lokalbehovet ut?
– Grundkonceptet är att det ingår ett café och sedan handlar det om att få tillstånd. Har vi ett läge där vi inte får tillstånd så blir det utan café. Det rör sig om runt 1 000 kvadratmeter butiksyta, så större en snitt butik för COS, men det kommer att variera lite, säger vd:n.
Det första steget är inriktat på Europa. Hur passar Arket för övriga marknader?
– Arket är utvecklat som ett globalt koncept, men vi måste börja någonstans. Vi har lanserat COS och Stories framgångsrikt med en etableringsstrategi som utgick från Europa och det tycker vi har fungerat bra. Vi har ungefär samma tankar kring Arket och om det får samma fina start så kommer vi komma till USA och Asien också, säger Karl-Johan Persson.
Ni har under en längre tid pratat om att ni håller på att jobba med ett till två nya varumärken. Vad händer nu?
Det är ett till på väg. Det blir senare under året, men vi har inte bestämt exakt när vi kommer att kommunicera det. Kanske i rapporten för det tredje kvartalet, säger vd:n.