Kvik på öppningsoffensiven
Kedjans affärsidé är att inredning, kök och badrum i dansk design. I sin markndsföring trycker man på sina överkomliga priser.
Kvik har idag 135 butiker totalt med en omsättning på 1,1 miljarder danska kronor förra året. kedjan ingår i svenska, Malmöbaserade Ballingslövskoncernen.
Nu ska man bygga en svensk organisation och har anställt en ny marknadschef i Johanna Strömberg.
Idag har Kvik 19 butiker i Sverige, alla franchiseägda.
Första i stadsmiljö
Senast öppnad, och den första i stadsmiljö i Sverige, ligger på Birger Jarlsgatan 43 och är på 350 kvadratmeter. Den ägs av Mathias Lobendahl, som sedan tidigare har en Kvikbutiken Kungens Kurva.
– Vi har haft en riktigt stark framgång i Sverige de senaste åren och vi kommer fortsätta växa. Den nya butiken förväntas ha en omsättning på 30 miljoner och med det sortiment vi kan erbjuda kommer det inte bli svårt, även om det betyder att vi kommer ta marknadsandelar av våra konkurrenter säger Alexander Gülich, landschef på Kvik Sverige.
Kvik kommer att öppna två ytterligare svenska butiker i år.