23948sdkhjf

De fick allmänhetens hållbarhetspris (igen!)

Undersökningen Sustainable Brand Index som bygger på 11 000 konsumentintervjuer rankar Apoteket AB som Sveriges mest hållbara företag.

Kunderna har svarat på frågor om bland annat socialt ansvarstagande och miljöansvar.

Det är andra året i rad som Apoteket toppar den totala listan över de 286 största varumärkena i Sverige.

Apoteket är med i undersökningen Sustainable Brands Index sedan fyra år tillbaka och har rankats högst i apoteksbranschen sedan starten. Förra året utsågs Apoteket till Sveriges mest hållbara företag av konsumenterna och får nu ta emot utmärkelsen för andra gången.

– Vi är mycket glada över utmärkelsen från Sveriges kunder. Vårt långsiktiga och konsekventa arbete med att kvalitetssäkra vårt kunderbjudande och ta aktivt ansvar för vår miljö uppskattas av våra kunder, säger Ann Carlsson, vd, Apoteket.

Apoteket bedriver ett medvetet arbete med att utveckla hållbarhetsfrågor med målsättningen att fortsatt vara en ledande hållbarhetsaktör.

– De senaste åren har vi aktivt kommunicerat att vi ställer krav på produkternas innehåll och funktion samt på leverantörernas sociala ansvar och miljöansvar. Vår ambitionsnivå är att alla leverantörer, även de som vi inte kan påverka direkt ska uppfylla Apotekets hållbarhetskrav, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket i ett pressmeddelande.

Apoteket skriver också att de infört klimatkompensationer för alla leveranser.

Parallellt samarbetar Apoteket med olika partners för att hjälpa till att driva utvecklingen mot förnybara bränslen och nya innovativa transportlösningar. Apoteket samarbetar också med vården och läkemedelsindustrin kring hållbar läkemedelsbehandling och insamling av överblivna läkemedel.

 

Om undersökningen:
Sustainable Brand Index är Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet som görs sedan 2011. Undersökningen mäter konsumenternas uppfattning om företagens hållbarhet. Bakom resultat för Sverige ligger 11 000 konsumentintervjuer – både webbenkäter och djupintervjuer – och inbegriper 286 varumärken i Sverige. Utgångspunkten är de 10 principerna om miljöansvar och socialt ansvarstagande i FN:s Global Compact, som sedan kompletteras med konsumenternas uppfattning av hållbarhet samt deras förväntningar och krav på företagen.

Topp 5 hållbara varumärken 2017 enligt Sustainable Brand Index:
Apoteket
Saltå Kvarn
ICA
IKEA
Coop

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094